در رسانه ها:در دیدار کارگزاران مالیاتی:احمدی‌نژاد: فرار از مالیات افتخار نیست

یزدفردا:رئیس‌جمهور با بیان اینکه شک ندارم با مالیات می‌شود کشور را اداره کرد بر لزوم شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی کشور تاکید کرد

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور که پیش از ظهر امروز یکشنبه در دیدار با کارگزاران مالیاتی کشور در هفته فرهنگ مالیاتی سخن می‌گفت، با تبریک میلاد حضرت مهدی (عج) گفت که در ساماندهی مالیات بر ارزش افزوده و مالیات‌های مستقیم به غیرمستقیم در این چند وقت کارهای خوبی صورت گرفته است.


وی با طرح این سؤال که چرا مالیات باید پرداخت شود؟ تصریح کرد: ما می‌خواهیم ایران را بسازیم که داشتن ایرانی پیشرفته هم حق ما است و هم ما شایستگی آن را داریم، البته توانایی این کار را نیز داریم.


رئیس‌جمهور ساماندهی حوزه اقتصادی را یکی از مواردی دانست که باید ساماندهی شود و ادامه داد: امروز اگر اقتصادمان خوب کار کند در بخش‌های دیگر همچون فرهنگی و نیز بالعکس کارها خوب جلو می‌رود.


احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه که باید زندگی اجتماعی‌مان که بخشی از آن اقتصادی است خوب باشد، اظهار داشت: لازمه داشتن زندگی اجتماعی خوب این است که همه کار کنند ضمن اینکه باید احساس مشترک در کشور وجود داشته باشد.


وی ایران اسلامی را یک خانواده توصیف کرد و گفت: اینکه برخی معتقدند می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند در حالی که افرادی در شرایط نامناسب زندگی کنند، تصور غلطی است. زیباترین زندگی، زندگی برای رفاه، شادی و تعالی دیگران است. البته انبیاء نمونه این مسئله هستند؛ چرا که همه وجودشان برای دیگران بود.


رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما می‌خواهیم کشور رو به جلو برود و پیشرفت کند به هزینه‌های این پیشرفت اشاره و خاطرنشان کرد: هر سال در بخش آموزش، بهداشت و امنیت چیزی بیش از 45 هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود. البته کارهای عمرانی کشور هم امسال 35 هزار میلیارد تومان خرج دارد که باید خرج اینها از جایی تامین شود. طبیعی است که باید این خرج‌ها را خودمان بدهیم.


احمدی‌نژاد استقراض از کشورهای دیگر، استفاده از ذخایر و نیز استفاده بهینه از درآمد‌های مالیاتی و غیره را از جمله موارد تامین منابع عنوان و تاکید کرد: البته دو راه اولی موجب تضییع حقوق آیندگان ما می‌شود از این‌رو باید ذخایر‌مان را تبدیل به یک ثروت زاینده کنیم و از محل درآمد‌هایمان به درستی خرج کنیم.


وی یاد‌آور شد: این امر صورت نمی‌گیرد مگر هر کسی که از امکانات طبیعی، ملی و سرمایه‌گذاری‌ها، بهره‌ای می‌برد هزینه‌اش را بپردازد؛ چرا که این موضوع منطق روشنی دارد.


رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که اگر دستگاه‌ها کار نکنند و امنیت، آموزش و بهداشت نباشد چطور می‌توان کار کرد، گفت: شک ندارم که ما می‌توانیم کشور را با مالیات اداره کنیم.


احمدی‌نژاد با بیان اینکه هنوز نظام مالیاتی ما به صورت جامع شکل نگرفته است، اظهار داشت: برخی‌ عدم اظهار درآمد‌های‌شان را، خلاف نمی‌دانند که این امر اشتباه است؛ چرا که ما یک خانواده‌ایم و نمی‌توانیم امور عمومی خود را از دیگران پنهان کنیم.


وی اقتصاد ایران را اقتصاد بزرگی دانست که که می‌تواند از درون خودش، خود را اداره کند و گفت: البته این امر به شرط پرداخت مالیات‌ها محقق می‌شود.


رئیس‌جمهور پرداخت مالیات را کمک به سلامت درآمدها عنوان کرد و تصریح کرد: درآمد ناسالم نوع دریافت‌ها را خراب می‌کند. مالیات چرخه اقتصادی کشور را فعال می‌کند.


احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود به اجرای موفق قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و با طرح سؤالی مبنی براینکه چرا با هدفمندی یارانه‌ها تولید بالا رفت؟ گفت: عدالت همواره موجب شکوفایی می‌شود و در مقابل تبعیض همه استعدادها را می‌میراند.


* فرار از مالیات افتخار نیست


وی مالیات را کاری در جهت عدالت عنوان و با بیان اینکه فرار از مالیات افتخار نیست، تاکید کرد: خوشبختانه مردم ما نشان دادند که هر جایی که اطلاعات کافی داده شود همراهی می‌کنند از این‌رو با اطلاع‌رسانی شفاف در حوزه مالیاتی مردم نیز به سلامت این نظام کمک می‌کنند.


رئیس‌جمهور خطاب به کارگزاران مالیاتی متذکر شد که باید اصلاح نظام مالیاتی به سرعت تکمیل شود البته در این زمینه بانک‌ها و بنگاه‌ها آماده ارائه تسهیلات هستند.


* تاکید بر شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی کشور


احمدی‌نژاد با بیان اینکه باید فعالیت‌های اقتصادی در کشور شفاف شود، تصریح کرد: تجربه نشان داده مردم در این امور همراهی می‌کنند که به طور مثال می‌توان به همراهی آنان در سهمیه‌بندی بنزین اشاره کرد.


وی در ادامه نتیجه گرفت که اگر نظام مالیاتی اصلاح و دریافت‌ها و پرداخت‌ها در این زمینه به صورت شفاف عملیاتی شود دولت بهتر می‌تواند کار کند.


رئیس‌جمهور پرداخت یارانه و مالیات و نیز اجرای مقررات را از ابزارهای دولت برشمرد که در هر 3 مورد آن باید مردم همکاری داشته باشند.


احمدی‌نژاد در خاتمه با دعوت از مردم برای همراهی خوب در اصلاح نظام مالیاتی گفت: اگر هدفمندی یارانه‌ها، نظام مالیاتی و سیستم بانکی درست شود قطار پیشرفت ملت ایران با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد.

منبع:  فارس

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا